Rodbehandling

Langt de fleste rodbehandlinger skal foretages, fordi der er et hul i tanden, som er nået helt ind til nerven i tanden. Når det sker, vil bakterier strømme ind i det hulrum inde i tanden, hvor nerven sidder . Derved opstår en betændelse.

HVORDAN OPDAGER MAN AT EN TAND SKAL RODBEHANDLES?

Som oftest opdager man at en tand skal rodbehandles, ved at man får tandpine. Smerten kan føles forskelligt fra person til person, eller fra gang til gang.

Det kan starte med en let smerte, eller det kan komme som en pludselig kraftig tandpine. Tandpinen kan også føles som smerter i nabotændere, i øret, i kæbehulen eller som hovedpine, eller i undermunden selvom den skyldige tand sidder i overmunden .

Det kan undertiden være overordentligt vanskeligt at finde den skyldige tand.
Der findes også betændelser, som man kun opdager ved at tanden er lidt øm ved tygning, eller som først opdages, ved at man tager et røntgenbillede, ofte i anden anledning, eller bare ved at en tand skifter farve, ofte i grålig retning.

Laser & rodbehandling

Efter en mekanisk udrensning af rodkanalen og efter at have steriliseret med forskellige væsker, bruger man også indimellem laserbehandling til at sterilisere rodkanalen. Laseren virker ved et kraftigt lys, der udvikler varme og derved slår bakterierne ihjel. Fordelen er, at laseren kan komme steder, hvor vores normale instrumenter ikke kan.

Efter rodbehandlingen

Når lokalbedøvelsen fortager sig efter en rodbehandling, kan der være aftagende smerter i 2-5 dage. I nogen tilfælde er der ingen smerter umiddelbart efter rodbehandlingen, men de kan komme op til et par dage efter.

Endelig er der tilfælde hvor der ingen smerter er efter en rodbehandling.

Hvad kan man love?

Der kan aldrig ydes garanti for en rodbehandlings succes.

Resultatet afhænger af mange faktorer, heriblandt biologien, som vi ikke er herre over. Vi kan udføre behandlingen så godt som muligt og så håbe på samarbejde fra biologien. Lykkes det ikke må tanden trækkes ud.

Prognose for rodbehandling af tand hvor nerven ikke er helt død: Ca. 85-90%

Prognose for rodbehandling af tand hvor nerven e r helt død: Ca. 60-70​